De eerste weken - Reisverslag uit Guía de Isora, Spanje van Naomi Höfkes - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Guía de Isora, Spanje van Naomi Höfkes - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Naomi

14 September 2014 | Spanje, Guía de Isora

Hi allemaal,

Tijd voor een update vanuit Tenerife!

De eerste echte week op Tenerife bestond uit het regelen van documenten, heel veel documenten. Allereerst zijn we (lees: mijn kamergenoten en ik) maandag, na de uitleg van een van de medewerkers van de Human Resources, naar Playa de San Juan geweest. Dit is de kleine vissersplaats in de buurt van het hotel. Hier moesten we bij een soort gemeentehuis een “certificado de empadronamieto” aanvragen. Dit document is het bewijs dat je woonachtig bent op Tenerife. Al met al was het zo’n 1,5 uur wachten voordat we de documenten in onze handen hadden. De rest van de dag bestond uit zonnen, zwemmen en slapen op het strand van San Juan.

Woensdag ochtend ging de wekker om 05:30 uur. Om 06:45 met de taxi richting Las Américas, wat een van de grotere badplaatsen in het zuiden van het eiland is. Hier stonden we stipt om 07:10 te wachten bij het politiebureau voor het volgende document: een “NIE” nummer. Dit is een Spaans identificatienummer wat aangevraagd moet worden bij het politiebureau. De reden dat we hier al zo vroeg waren heeft te maken met het feit dat de lokale politie maar 50 NIE nummers per dag kan uitgeven, en er heel erg veel vraag naar is. Na ongeveer 1,5 uur buiten te hebben staan wachten ging om 08:30 uur het politiebureau open. Het was nog nét niet rennen om als een van de eersten het politiebureau binnen te komen. Nadat we een wachtnummer hadden gekregen, zoals in Nederland bij de apotheek, was het wachten tot 09:00 uur, want zo laat beginnen de medewerkers pas te werken. Het aanvragen zelf viel me erg tegen. Ik had netjes alle benodigde documenten aan de medewerkster gegeven, alleen begreep ze er niet veel van. Na de nodige gebaren met handen en voeten, de vrouw sprak namelijk geen Engels en mijn Spaans is nog niet op een niveau dat ik zaken als dit kan regelen, was het dan eindelijk gelukt. Op naar Los Cristianos voor de afspraak voor een “número de afiliación a la Seguridad Socal”, een social security number. Wanneer je dit nummer hebt mag je legaal werken in Spanje. Gelukkig ging deze aanvraag zonder problemen en kon deze mevrouw een aardig woordje Engels. De rest van de dag hebben we ons goed vermaakt op het strand van Los Cristianos.

Vrijdag zijn we wederom richting Las Américas geweest om een Spaanse bankrekening te openen. Dit deden we bewust in Las Américas i.p.v. in San Juan omdat er in Las Américas geen kosten aan verbonden zijn. Al met al ongeveer 2,5 uur bij de bank gezeten om alles op orde te krijgen. Ik weet wel dat ik nog nooit zo veel handtekeningen op een dag heb gezet haha.

Zaterdagavond zijn mijn kamergenoten en ik wezen stappen in je raad het al: Las Américas. We hebben een groot deel van de avond buiten bij een Engelse club op het terras gezeten. Genoten van alle bijzondere types die er voorbij komen, het was nog net geen zon-zuipen-ziekenhuis haha. Wat opviel is dat er heel veel Engelse toeristen in de grotere badplaatsen zitten.

Maandag begon de officiële eerste werkweek met een introductie. Een van de medewerkesters van de Human resources heeft ons veel verteld over het hotel en de hotelketen. Op dat moment realiseerde ik me toch wel dat het echt een geweldige kans is die ik heb gekregen om stage te mogen lopen binnen een van de Ritz-Carlton hotels. Aan het einde van de dag werd ik opgehaald door een van de medewerkers van de roomservice: de afdeling waar ik de komende 5 maanden ga stagelopen.

Het werk zelf is zeker niet moeilijk. Ik bereid bestellingen voor die de gasten hebben gedaan en breng deze weg. Wat het leuk maakt is het persoonlijke contact met de, vaak rijke, gasten als je de bestelling aflevert. Op de afdeling zelf werken super leuke collega’s, allemaal super enthousiast en ze houden van een gezellig praatje. Ik heb de collega’s gezegd dat ik super graag mijn Spaans wil verbeteren en gelukkig zijn ze allemaal bereid om me daar bij te helpen, als tegenprestatie moet ik ze wel een beetje Duits leren, een goede deal dacht ik zo haha.

Verder wens ik alle Kottenaren veel succes met het mentaal en fysiek herstellen van het Kottensfeest! Helaas was dit feest dit jaar niet aan mij besteed. Genoeg redenen om het aankomend jaar dubbel en dwars in te halen ;) Nu ik hier zit, merk ik toch wel hoe gehecht ik ben aan de gemeenschap.

Ik zal nog wat zon opsturen naar Nederland voor de komende weken vanuit Tenerife!

Saludos,
Naomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Guía de Isora

Naomi

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 3994

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 09 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: